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ZEITSCHRIFTEN / Neurologie & Rehabilitation / Archiv / 2024_S1 / abstract 2024_S1 Egger_Outcomes
 

Neurol Rehabil 2024; 30 (S1):  S8-S11

Outcomes of early neurorehabilitation with a 6-month follow-up

M. Egger1,2, M. Schlutt1, F. Müller1, K. Jahn1,3

1 Schoen Clinic Bad Aibling, Department of Neurology, Research Group, Bad Aibling, Germany
2 
Institute for Medical Information Processing, Biometry, and Epidemiology (IBE), Faculty of Medicine, LMU Munich, Pettenkofer School of Public Health, Munich, Germany
3 German Center for Vertigo and Balance Disorders, LMU, University Hospital, Munich, Germany

Abstract
Neurological early rehabilitation aims to improve body function in individuals with severe neurological conditions and facilitate the best possible return to their previous lives. However, the rehabilitation potential varies depending on the initial neurological diagnosis and other factors. Here we present a cohort study on the clinical course during inpatient rehabilitation and the outcomes at a 6 month follow-up. All patients were treated at the Schoen Clinic Bad Aibling. A follow-up telephone interview was conducted six months after discharge from Phase B rehabilitation. Among the 229 individuals included in the study, significant improvements in basic daily living skills (Barthel-Index) were observed after an average of 3.5 months of inpatient rehabilitation. Individuals with critical illness polyneuropathy/myopathy (CIP/CIM) exhibited the best recovery, achieving the highest scores on the Barthel-Index, the modified Rankin Scale (mRS), and health-related quality of life (EQ-5D-3L). In contrast, individuals with stroke showed significantly worse outcomes at discharge from rehabilitation and in the followup assessment. Only 12 % of stroke patients achieved a favorable outcome (mRS < 3), compared to 30 % of the patients with CIP/CIM. Patients with subarachnoid hemorrhage and intracranial bleeding also tended to have worse outcomes, whereas those with traumatic brain injury did better. At follow-up, only 15 % of the entire cohort were able to lead an independent life; the majority required assistance from family members or caregivers. Overall, despite good improvement during rehabilitation, individuals across all diagnoses frequently exhibited significant long-term impairments that limited their independence in activities of daily living.
Keywords: neurologic rehabilitation, long-term outcome, stroke, critical illness polyneuropathy

Outcome nach neurologischer Frührehabilitation mit 6-monatiger Nachbeobachtung

M. Egger, M. Schlutt, F. Müller, K. Jahn


Zusammenfassung

Durch die neurologische Frührehabilitation soll Personen mit einer schweren neurologischen Erkrankung eine Verbesserung der Körperfunktion und eine bestmögliche Rückkehr in das vorherige Leben ermöglicht werden. Das Rehabilitationspotential unterscheidet sich jedoch je nach neurologischer Diagnose und anderer Faktoren. Wir stellen die Ergebnisse einer Kohortenstudie zum klinischen Verlauf während der Rehabilitation im Krankenhaus und zum Outcome nach 6 Monaten vor. Alle Patienten wurden in der Schön Klinik Bad Aibling behandelt. Ein Telefoninterview zum Follow-up wurde 6 Monate nach Entlassung aus der Phase B Rehabilitation durchgeführt. Bei 229 eingeschlossenen Personen zeigten sich nach im Mittel 3,5 Monaten Rehabilitation signifikante Verbesserungen in den grundlegenden Alltagsfähigkeiten (Barthel-Index). Personen mit Critical Illness Polyneuropathie / Myopathie (CIP/CIM) erholten sich am besten und erreichten die höchsten Werte im Barthel-Index, der modified Rankin Scale (mRS) und der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (EQ-5D-3L). Im Kontrast dazu zeigten Personen mit Schlaganfall ein signifikant schlechteres Outcome bei Entlassung aus der Rehabilitation und in der Follow-up-Untersuchung. Hier erreichten nur 12 % der Patienten ein gutes Outcome (mRS < 3), während dies von 30 % der Patienten mit CIP/CIM erreicht wurde. Auch Patienten mit Subarachnoidalblutung und intrakranieller Blutung wiesen tendenziell ein schlechteres Outcomes auf, während sich Patienten mit Schädel-Hirn-Trauma besser entwickelten. In der gesamten Gruppe konnten zum Follow-up-Zeitpunkt nur 15 % ein selbstständiges Leben führen; der Großteil benötigte Hilfe von Angehörigen oder Pflegepersonal. Insgesamt betrachtet weisen trotz guter Fortschritte während der Rehabilitation die Personen aller Diagnosen im längerfristigen Verlauf häufig relevante Beeinträchtigungen auf, welche selbstständige Alltagsaktivitäten limitieren. 
Key words: Neurorehabilitation, Langzeit-Outcome, Schlaganfall, Critical Illness Polyneuropathie

Neurol Rehabil 2024; 30(S1): S8–S11 | https://doi.org/10.14624/ NR24S1003

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