Neurol Rehabil 2020; 26 (1): 23-31 SCHWERPUNKTTHEMA
Cognitive Behavioral Therapy in FSHD
N. B. M. Voet1,2, N. Sasse3
1Radboud University, Medical Centre, Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour, Department of Rehabilitation Nijmegen, The Netherlands 2Klimmendaal, Rehabilitation Center, Arnhem, The Netherlands 3Klinik Hoher Meißner, Neurologische Abteilung, Bad Sooden-Allendorf, Deutschland
Abstract Facioscapulohumeral muscular dystrophy (FSHD) and myotonic dystrophy type 1 (MD1) are both chronic, slowly progressive muscular dystrophies. Two randomized controlled trials showed that cognitive behavioral therapy (CBT) is able to decrease experienced fatigue in FSHD and MD1, this effect was still present at follow-up. In FSHD, MRI measurements showed a deceleration of the increase of fatty infiltration of the upper leg muscles. In the future, CBT should be implemented as part of rehabilitation treatment for patients with FSHD or DM1 and chronic fatigue. A first step of implementation of CBT into rehabilitation treatment was made in 2018 at the rehabilitation center “Hoher Meißner” in Bad Sooden-Allendorf, Germany. After implementing a CBT-based group treatment, a reduction of fatigue symptoms was measured in patients. Keywords: Facioscapular muscular dystrophy, Myotonic dystrophy type 1, Cognitive behavioural Therapy, Rehabilitation
Kognitive Verhaltenstherapie bei FSHD
N. B. M. Voet, N. Sasse
Zusammenfassung
Fazioskapulohumerale Muskeldystrophie (FSHD) und Myotone Dystrophie Typ 1 (MD1) sind chronische, langsam fortschreitende Muskeldystrophien. Zwei randomisiert-kontrollierte Studien belegten, dass kognitive Verhaltenstherapie die wahrgenommene Fatigue in FSHD und MD1 reduzieren kann und dieser Effekt auch in der Nachuntersuchung fortbesteht. Ferner zeigten MRT- Messungen bei FSHD-Betroffenen eine Verzögerung der Zunahme der Fett-Infiltrierung in der Oberschenkelmuskulatur. Kognitive Verhaltenstherapie sollte daher zukünftig als Bestandteil der Rehabilitationsbehandlung von Patienten mit FSHD oder MD1 und Fatigue implementiert werden. Ein erster Schritt in Richtung Implementation kognitiver Verhaltenstherapie in die Rehabilitationsbehandlung wurde 2018 in der Klinik Hoher Meißner in Bad Sooden-Allendorf, Deutschland, unternommen. Mit der Etablierung einer kognitiv-verhaltenstherapeutisch orientierten Gruppenbehandlung konnte eine Milderung der Fatigue-Symptome bei betroffenen Rehabilitationspatienten erzielt werden. Schlüsselwörter: Fazioskapulohumerale Muskeldystrophie, Myotone Dystrophie Typ 1, kognitive Verhaltenstherapie, Rehabilitation
Neurol Rehabil 2020; 26(1): 23–31, DOI 10.14624/NR2001003 © Hippocampus Verlag 2020
Login für Abonnenten
Artikel kostenpflichtig bestellen
|