Neurol Rehabil 2019; 25 (2): 118–120 Schwerpunktthema
A powerful practice in (neuro)rehabilitation through professional and academic occupational therapists
D. Kos1,2,3
1 Department of Rehabilitation Sciences, KU Leuven (University of Leuven), Belgium 2 Division of Occupational Therapy, Department of Health and Social Care, AP University College Antwerp, Belgium 3 Ghent University, MSc in Occupational Therapy programmes, Ghent, Belgium
Abstract The entry level of occupational therapists (OTs) in practice in Belgium includes a professional bachelor degree. During the latest decades, the emphasis on evidence-based practice has grown within the core educational programme, thereby delivering critical consumers of research results within clinical practice. Since 2011 qualified OTs are able to additionally get a master of science degree in occupational therapy, organized by one common Flemish interuniversity programme. The graduates of this programme are not only able to critically consume research results within their practice, but also produce research results in close collaboration with the clinical field. The combination of both professional- and academic-educated therapists in clinical practice has led to several nice examples of practice-based research projects and therapists feel more confident to participate in research and to practice evidence-based. Keywords: occupational therapy, education, evidence-based practice, practice-based evidence
Große Leistungsfähigkeit der (Neuro-)Rehabilitation durch praktisch tätige und akademisch orientierte Ergotherapeuten
D. Kos
Zusammenfassung Ergotherapeuten beginnen in Belgien ihre Berufstätigkeit mit einem praktisch orientierten Bachelor-Abschluss. In den letzten Jahrzehnten lag der Schwerpunkt der Ausbildung zunehmend auf evidenzbasierter Praxis, daher können auch in der Praxis tätige Ergotherapeuten Forschungsergebnisse kritisch beurteilen. Seit 2011 können qualifizierte Ergotherapeuten zusätzlich einen Master of Science in Ergotherapie absolvieren, der von einem gemeinsamen flämischen Interuniversitätsprogramm organisiert wird. Die Absolventen dieses Programms können Forschungsergebnisse nicht nur kritisch in ihrer Praxis bewerten, sondern diese in enger Zusammenarbeit mit dem klinischen Bereich auch selbst erarbeiten. Die Kombination von sowohl praktisch tätigen als auch akademisch orientierten Therapeuten in der klinischen Praxis hat zu einigen gelungenen Beispielen für praxisorientierte Forschungsprojekte geführt, und Therapeuten trauen sich eher zu, an Forschungsvorhaben teilzunehmen und evidenzbasiert zu arbeiten. Schlüsselwörter: Ergotherapie, Ausbildung, evidenzbasierte Praxis, praxisbezogene Evidenz
© Hippocampus Verlag 2019
DOI: 1014624/NR1903007
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